“Tajam Daya Pemerhatian” pula merujuk
kepada kemampuan untuk memberi perhatian dengan teliti dan terperinci serta
peka dan cakna terhadap sesuatu situasi.
Ketajaman daya pemerhatian amat
penting bagi seseorang usahawan (Boitnott, 2014). Seseorang usahawan sentiasa
dahagakan kepada sesuatu ide yang segar dan serba baru untuk memajukan
perniagaannya. Ide-ide yang hebat dapat dihasilkan sekiranya seseorang usahawan
itu mengambil peduli dan memberi perhatian terhadap situasi dan isu yang
berlaku di sekeliling mereka juga dengan apa yang berlaku di seluruh dunia (Strock,
2015).
Untuk mewujudkan sebuah perniagaan
yang berjaya, usahawan perlu memerhatikan dan menganalisis trend-trend terkini
dengan mengetahui perkembangan dunia semasa. Usahawan juga perlu bijak dalam
mengenal pasti persekitaran-persekitaran dan faktor-faktor yang boleh
mempengaruhi sesebuah perniagaan itu (Speader, 2007).
Usahawan yang cemerlang ialah
seseorang yang ‘berfikir di luar kotak’. Ini dapat dicapai apabila fikiran dan
minda mereka dapat bekerja dengan lebih pantas dan cekap berbanding orang lain.
Mereka bijak dan tidak teragak-agak dalam mengambil peluang-peluang keemasan
dan mereka berupaya untuk mengenal pasti potensi-potensi dan
kemungkinan-kemungkinan yang tidak dapat dilihat oleh orang lain (Dyer et al,
2012). Mereka mengenal pasti keperluan dan kehendak pengguna dalam pasaran yang
masih belum dipenuhi atau yang masih belum diteroka. Lantas, mereka akan
menganalisis, merumus dan mengambil tindakan terhadap peluang-peluang tersebut
(Friel, 2014).
Steven Paul Jobs (24 Februari 1955
– 5 Oktober 2011) atau lebih dikenali sebagai Steve Jobs merupakan seorang
tokoh usahawan berbangsa Amerika Syarikat yang merupakan pengasas, pengerusi
dan bekas ketua pegawai eksekutif Apple Inc. Beliau dikenali sepanjang zaman
sebagai individu yang merevolusikan dunia teknologi dan pengkomputeran.
Sepanjang hidupnya, beliau dan syarikatnya telah menginovasi produk-produk yang
sedia ada di pasaran kepada sesuatu yang baharu dan lebih baik (Isaacson, 2011).
Di samping perwatakannya sedikit
aneh dan berbeza dengan orang lain serta bersifat egoistik, Steve Jobs
merupakan seorang pemerhati yang luar biasa.
Beliau sering turun ke makmal
untuk meneliti dan meneroka setiap genap inci produk yang dihasilkan oleh
pereka-pereka dan jurutera-juruteranya.
Beliau sedar tentang kuasa dari
sesebuah pemerhatian yang menggunakan seluruh deria tubuh badan. Baginya,
melihat dengan mata sama penting dengan menyentuh, merasa dan menghidu.
Tambahnya lagi, penggunaan ruang
dan jarak sama penting seperti penampilan luaran. Bagi beliau, nilai estetika
amat penting kerana beliau juga seorang pelanggan, beliau juga suka membeli
belah dan beliau mahu ia menjadi satu pengalaman yang menyeronokkan.
Sebelum membangunkan model untuk
kedai jualan produk syarikatnya, Steve Jobs memerhatikan gelagat orang ramai
ketika mereka membeli belah. Beliau kemudian merumuskan kesilapan-kesilapan
yang sering dilakukan oleh penjual dan peruncit terhadap pelanggan ketika
melakukan urusan jual beli telefon bimbit (dan peranti-peranti lain yang berkaitan).
Sebelum Steve Jobs memperkenalkan
kedai jualan produk syarikatnya yang dikenali sebagai “Apple Store” itu,
kebanyakan kedai yang menjual telefon bimbit hanya meletakkan produk mereka di
sebalik kaunter berkaca untuk tatapan sahaja dan tidak dapat disentuh.
Beliau sedar bahawa manusia suka
berinteraksi dengan teknologi. Beliau memahami bagaimana perasaan apabila dapat
memegang sesebuah produk itu di tangan sendiri dan tiada halangan untuk
merasakan sensasi itu melalui penglihatan dan juga melalui pancaindera yang
lain. Sebagaimana beliau menyentuh dan berinteraksi dengan produknya di dalam
makmal, seperti itu jugalah dia mahu orang lain mengalaminya (Navarro, 2013).
Pada hari ini, Apple Store
mempunyai pulangan atas pelaburan yang lebih tinggi dari mana-mana kedai lain
di Amerika Syarikat dan di seluruh dunia (Navarro, 2008).
Pendekatan Steve Jobs dalam
memerhatikan dunia sama seperti tokoh-tokoh terulung dunia yang lain seperti
Leonardo DaVinci, Benjamin Franklin dan Thomas Edison, iaitu memiliki sifat
ingin tahu yang sangat tinggi serta tumpuan terhadap perincian. Mereka-mereka
ini berbeza dengan kebanyakan orang lain yang hanya melihat dengan mata kasar,
tetapi tidak dengan mata hati (Isaacson, 2003).
Mereka yang tajam daya pemerhatian
mempunyai kapasiti untuk mendapat pencapaian yang lebih tinggi, menjiwai dengan
lebih mendalam, bertindak dengan lebih cepat dan pantas dalam berinovasi.
Itulah yang menjadikan seseorang itu luar biasa – kuasa untuk memerhati (Navarro,
2010).
RUJUKAN:
Pemerhatian. (n.d.). Pusat Rujukan Persuratan Melayu.
Diakses daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=pemerhatian
Boitnott, John (2014). The Most Successful Entrepreneurs Have These 5 Traits
In Common. Diakses pada November 9, daripada http://www.inc.com/john-boitnott/the-most-successful-entrepreneurs-have-these-5-traits-in-common.html
Strock, James (2015). Entrepreneurs And Leaders. Diakses
pada November 9, daripada http://servetolead.org/entrepreneurs-and-leaders/
Speader, Karen E (2007, Februari). Spot
the Latest Trends. Startups, 27-28.
Dyer, Jeff dan Gregerson, Hal (2012). Are
You An Innovative Entrepreneur? Diakses pada November 10, daripada http://www.forbes.com/sites/innovatorsdna/2012/06/04/are-you-an-innovative-entrepreneur/
Friel, David (2014). Define Entrepreneur. Diakses pada
November 10, daripada http://entrepreneurhandbook.co.uk/define-entrepreneur/
Isaacson,
Walter. (2011). Steve Jobs. New York: Little, Brown.
Navarro, John (2013). How You See The World Makes All The Difference.
Diakses pada November 10, daripada https://www.psychologytoday.com/blog/spycatcher/201309/how-you-see-the-world-makes-all-the-difference
Navarro,
Joe. (2008). What Every Body Is Saying. New York: Harper Collins.
Isaacson, Walter. (2003). Benjamin
Franklin: An American Life. New York: Simon & Schuster Paperbacks.
Navarro, Joe. (2010).
Louder Than Words. New York: Harper Collins.
0 comments :
Catat Ulasan